Motepressen samles på SKUP

Er man kritiske nok? Hvem har makta: PR-byråene, motebloggerne eller journalistene? Og hva med terningkastene? Sentrale aktører i norsk motepresse samles på årets SKUP-konferansen for å drøfte norsk motejournalistikk.

Camilla Bjørn 01.01.1970 01:00

SKUP favner bredt og dypt innenfor kritisk og gravende journalistikk, men en ting vi aldri har hatt på agendaen tidligere er mote.

Det Nye-sjef Mari Midtstigen, VGs minMote-leder Sonia Huanca Vold, motereporter på TV og «terningkaster» Marianne Jemtegård samt Dagsavisens mangeårige motebauta Sissel Hoffengh og tidligere redaktør i Tique, Tone Tobiasson møtes til samtale om motejournalistikk.

Avsløringer rundt arbeidsforholdene på klesfabrikkene til H&M, bruk av terningkast, samt bråk rundt kommersielle samarbeid og «smøreturer» på klesgigantenes regning, er bare noen av problemstillingene som har dukket opp i mediene det siste året.

Ser vi på listen over verdens 10 rikeste mennesker driver tre av dem innenfor mote, deriblant Bernard Arnault (LVMH), Amancio Ortega (Zara-sjefen) og H&M-sjefen Stefan Persson. Mote har økonomisk makt, gjennomsyrer populærkulturen, og har en definisjonsmakt helt ned til enkeltindivider.

Likevel, og kanskje også i likhet med flere andre fagnisjer i journalistikken, er mote et relativt lite debattert felt hva angår metoder og kritisk journalistikk. For hva er egentlig god motejournalistikk? Bør nyhetsjournalistene ta seg av de kritiske sakene og motemagasinene drive med inspirasjon? Og er terningkastene hets eller fagvurderinger? Forhåpentligvis blir vi litt klokere på SKUP!

Samtaleleder er Inger Merete Hobbelstad, kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet.

Motedebatten skjer i Oseberg lørdag 16. mars klokken 15.30