Tausheten i Algerie

Etter gisselaksjonen i Algerie i januar har Statoil vært sparsomme med opplysninger om hva som egentlig skjedde. I tillegg var norske journalisters adgang til Algerie svært begrenset. Hvordan skal norske journalister dekke oljeselskaper og annen virksomhet, i land hvor både pressefriheten og bevegelsesfriheten er begrenset?

13.03.2013 16:08

Foto: Kjetil Alsvik/Statoil ASA

Fra 1990-tallet og framover har det pågått en internasjonalisering av norsk olje- og leverandørindustri.

Flaggskipet har vært vårt eget statsoljeselskap, Statoil som nå er virksomme i 35 land. Størst i Statoils utenlandssatsning er de tre A’ene- Angola, Aserbadsjan og Algerie, tre land under autoritære ledere, hvor korrupsjon er en del av hverdagen og pressen har dårlige kår.

Hvordan skal norske journalister kunne dekke dette når våre egne selskaper også er svært ordknappe om virksomheten?

Stavanger Aftenblads Ellen Kongsnes stiller spørsmålet til informasjonsdirektør Jannik Lindbæk jr. i Statoil. Kanskje får du også noen tips om hvordan du kan jobbe i disse landene.