– Som kvinne er du ikke horekunde

Likevel måtte Mimi Chakarova bruke mange år på å skape tillit hos de østeuropeiske sexslavene. 

Aurora Hannisdal, 16.03.2013 15:28

Mimi Chakarova brukte syv år på å lage dokumentaren «The Price of Sex». Foto: Aurora Hannisdal / SKUP

- Det gjør meg skikkelig forbanna at journalister alltid snakker om at deres oppgave er «å gi stemme til de stemmeløse». Alle har en stemme. Det er bare ikke alle som kan formidle den, sier Mimi Chakarova.
Den kompromissløse fotojournalisten Chakarova ville verken dubbe, lage en happy ending eller inkludere kjendiser for å få dokumentaren sin vist på Operah Winfreys kanal. Hun brukte syv år på å lage «The Price of Sex». Dokumentaren, som handler om østeuropeiske kvinner som traffikeres og brukes som sexslaver, brukes i dag som pensum for FBI-agenter.
- Det har vært en fordel å være kvinne i dekningen av dette feltet. Som kvinne er du ikke horekunde. Allikevel tok det meg mange år å skape tillit hos kvinnene.
Mimi Chakarova vokste opp blant kvinner i fattigslige kår i Bulgaria. Etter murens fall flyttet hun og familien til USA. Hun reiste tilbake da hun var 15 år og oppdaget at mange av kvinnene fra lokalsamfunnet også hadde dratt utenlands. Det underlige var at så få hadde kontakt med familien. Dette ble Chakarovas innfallvinkel til trafficking.

Foto ble film
Dokumentarprosjektet begynte som en fotoreportasje. Etterhvert som prosjektet vokste skjønte Chakarova at hun måtte gå over til film. Levende bilde og lyd ble ekstremt viktig for formidle kvinnenes indre kamp når de snakket om det som hadde hendt dem.
Det tok Chakarova lang tid å opparbeide den tillitten som skulle til for at hun fikk filme kvinnene.
- I begynnelsen oppsto det en mur mellom oss hver gang jeg tok opp kamera, forteller hun.
Hvorfor var det så vanskelig å la seg filme, spurte Chakarova kvinnene. De fortalte at når hallikene deres skulle bryte dem ned slik at de godtok å være i fangenskap, hendte det at de filmet gjengvoldtekter og truet med å sende videoen hjem til familiene deres.

Idealist
På spørsmål om hun tror hun har skapt en endring for individene i dokumentaren svarer Chakarova svært ærlig. Hun tror ikke filmen har hatt spesielt mye å si for kvinnenes situasjon. I stedet viser hun til at filmen brukes pedagogisk, og tror dokumentaren kan bidra til å skape holdningsendring og sette trafficking i søkelyset.
- Man må ha ydmykhet, generøsitet og en sans for humor for å gjøre en enestående jobb som journalist, sier Mimi Chakarova.
- Det er bare en god grunn til å være journalist. Å ville forandre verden.