Handlingsplanen for 2013-2015 er godkjent av SKUPs årsmøte 15. mars 2013.

25.03.2013 15:18

Visjon og målsetting
Stiftelsens formål er å inspirere til undersøkende journalistikk. Ifølge SKUPs vedtekter skal det gjøres ved å:
 - «Sørge for at det minst en gang i året holdes et landsomfattende seminar om undersøkende journalistikk»
 - «Ved å sørge for et godt nettsted for dokumentasjon og debatt om undersøkende journalistikk»
- «Ved å sørge for at det beste undersøkende journalist-prosjektet hvert år blir premiert»
- Ved å fremme samarbeid mellom journalister i Norge og internasjonalt»

 Visjonen er at SKUP skal være den ledende aktøren i arbeidet med å fremme utviklingen av undersøkende journalistikk og være aktiv i den journalistikkfaglige debatten i Norge under hele programperioden.

Arbeid som styret igangsetter skal være rotfestet i handlingsplanen og stiftelsens vedtekter og til en hver tid vurderes opp mot de økonomiske rammevilkårene.

Handlingsplanen er et styringsdokument, og det er årsmøtet som rettleder styret med tanke på de overordnede prioriteringene.

SKUP er glade for å videreføre det nære og gode samarbeidet med Fritt Ord, Institutt for Journalistikk, Internasjonal Reporter, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening og Fagpressen.

SKUP skal opprettholdes som stiftelse og hovedoppgaven er fortsatt den årlige SKUP-konferansen. I tillegg skal styre arbeidet for å bringe SKUPs visjoner ut til landets journalister også utenfor selve konferansehelgen. Det skal blant annet skje gjennom deltakelse i lokale debatter og seminarer. SKUP ønsker også å videreføre SKUP og Tore Sandbergs graveteam.

SKUP-prisen
SKUP skal fortsette å dele ut SKUP-prisen, samt å arbeide for å opprettholde prisens posisjon som den gjeveste journalistprisen for kritisk og undersøkende journalistikk i Norge. Det er et mål at de innsendte bidrag samlet representerer hele presse-Norge, både av hensyn til størrelse, plattformer, ressurser og geografi.
 

SKUP-konferansen
SKUP-konferansen vil også i kommende programperiode være den viktigste møteplassen for fagdebatt, erfaringsutveksling og kursing for norske journalister.
Konferansen skal opprettholde statusen som en av de ledende arenaer for etter- og videreutdanning, både for journalister og redaksjonelle ledere.

Programmet skal speile aktuelle problemstillinger i mediebildet, og ha relevante seminar både for lokalpresse, fagpresse og rikspresse. SKUP skal bevisst rekruttere foredragsholdere fra mindre redaksjoner og distriktene. Konferansen skal som tidligere evalueres grundig hvert år.

SKUP ønsker å opprettholde det gode samarbeidet med Institutt for Journalistikk i forbindelse med konferanseavviklingen.

Siste SKUP
SKUP skal opprettholde konferansemagasinet «Siste SKUP». Det er et uttalt mål at medlemmene i redaksjonen skal rekrutteres fra journalistutdanningene i hele landet, for å sikre nye ildsjeler til SKUP-familien. I dette ligger også at et er behov for en årlig utskifting av minimum to redaksjonsmedlemmer. Redaksjonen deltar på SKUP-konferansen og har hovedansvar for å oppdatere nettstedet under konferansen.

SKUP og IJ sin graveskole
Graveskolen i forkant av konferansen har i mange år gitt et variert og konkret tilbud om innføring i journalistisk arbeidsmetode. I 2013 ble antallet kursdager redusert og kursets innhold endret. SKUP vil, i samarbeid med Institutt for Journalistikk, gjennomgå og evaluere erfaringene etter Graveskolen i 2013.

SKUP og IJs lederskole
SKUP og IJs lederskole videreføres som en dagskonferanse i forkant av SKUP-konferansen. Målet er å samle redaksjonelle ledere til et dagskurs i ledelse av graveprosjekter. Skolen evalueres årlig.

Metoderapporter
SKUP fikk høsten 2012 gjennomført prosjektet med publisering av det komplette arkivet av metoderapporter. SKUPs nettsider inneholder etter dette, trolig, verdens største samling av metoderapporter. Prosjektet ble gjennomført med økonomisk støtte fra Fritt Ord. 

Metoderapportene benyttes både i det daglige arbeidet av journalister og til undervisnings- og forskningsformål. Arkivet, med rapporter i den originale form de ble vurdert av juryen, er av betydelig historisk verdi.

Styret vil arbeide videre med å videreutvikle arkivet og gjøre det mest mulig brukervennlig.

SKUP og Tore Sandbergs graveteam
SKUPs graveteam ble stiftet i forbindelse med 20-årsjubileet, og videreført etter konferansen i 2010 som SKUP og Tore Sandbergs Graveteam. Konseptet innebærer at en utvalgt redaksjon, etter søknad, får bistand fra et skreddersydd graveteam på inntil tre personer. I 2012 mottok styret 10 søknader og det er tydelig at interessen for prosjektet er stor. Graveteamet fyller SKUPs sin visjon om å nå ut til og styrke redaksjonenes kvalifikasjoner i undersøkende metode også utenfor selve konferansehelgen.

Journalistfaglig debatt
Medlemmene i SKUP-styret skal delta i debatter og seminarer knyttet til den journalistfaglige debatten. Det er ønskelig med et samarbeid med journalistutdanningene, NJs lokallag og mediebedriftene lokalt. Det er en ambisjon at SKUP skal bli en enda sterkere og tydeligere stemme i mediene. SKUP ønsker også tettere samarbeid med Institutt for Journalistikk i forbindelse med arrangementer utover SKUP-konferansen.

Regionale konferanser
SKUP-styret skal i programperioden videreføre dialogen med de regionale journalistkonferansene og i størst mulig grad være representert på samtlige konferanser.

Skup.no
SKUPs nettsted skal gjennom hele året oppdateres med innhold knyttet til SKUPs virksomhetsområde og stiftelsens aktivitet.

Internasjonalt samarbeid
Det er et mål at SKUP skal beholde sin posisjon som drivkraft i samarbeidet mellom journalister i det globale gravenettverket.

Etter den vellykkede GIJC-konferansen på Lillehammer i 2008 har SKUP fått en stor annerkjennelse i det internasjonale miljøet. Styret vil, forutsatt at årsmøtet gir sin tilslutning, stille som kandidat til å arrangere GIJC-konferansen i 2015. Dersom SKUP skulle få arrangementet vil dette bety et betydelig arbeid i programperioden.

I forbindelse med GIJC-konferansen i Rio de Janeiro høsten 2013 vil SKUP sende representanter både finansiert av stiftelsen, stipendmidler og arbeidsgivere.

SKUP-styret vil opprettholde nettverkssamarbeidet i Norden. Stiftelsen vil sende representanter til Gräv i Sverige og FUJ i Danmark, forutsatt at økonomien tillater det. Styret bør også være representert dersom den islandske organisasjonen arrangerer konferanse i programperioden.

SKUP skal fortsatt støtte opp om og informere om det europeiske fondet for gravejournalistikk. Styreleder Jan Gunnar Furuly sitter som SKUPs representant i EFIJ.

SKUP-styret skal årlig vurdere deltakelse på den amerikanske Investigative Reporters and Editors (IRE)-konferansen. I programperioden vil dog andre internasjonale konferanser være viktigere arenaer for SKUP.

Organisasjon
Dugnadsinnsats er fundamentet i SKUPs arbeid. Både i rådet og styret, men også i planlegging og gjennomføring av alt arbeid som skjer i SKUPs regi. Handlingsplanen generelt og punktene under spesielt må sees i sammenheng med de vedtak som fattes av årsmøtet i 2013.

Det skal holdes årsmøte hvert år, der det velges styre, råd, valgkomité og kontrollkomité.

SKUP-styret
Styret under ledelse av styreleder skal lede stiftelsens arbeid mellom årsmøtene.

Styret skal speile hele presse-Norge, og begge kjønn skal være representert med minst 40 prosent.

Antallet styremøter skal holdes så lavt som mulig. Det skal i større grad benyttes heldagsmøter og helgesamling for å få mest mulig tid til programarbeid.

Det er et uttalt mål for perioden at oppmøteprosenten på styremøtene ligger på 80 prosent.

SKUPs råd
SKUPs råd skal være et rådgivende organ for styret på oppfordring fra styret. Rådet skal også fungere som ambassadører for stiftelsen.

SKUP-sekretariatet
SKUP-sekretariatet skal tilrettelegge for driften av stiftelsen og ha nødvendige ressurser. Sekretariatet fyller svært viktige oppgaver med forberedende arbeid for styre, oppsummering, saksutredning, koordinering av styrets arbeid og regnskapsføring. Sekretariatslederen skal utrede og arbeide for å øke stiftelsens frie inntekter.

Valgkomiteen
Valgkomiteens oppgave er å rekruttere nye styremedlemmer og tydelig informere disse og arbeidsgiverne om hva vervet innebærer av arbeidstid og økonomi. Valgkomiteens informasjonsskriv til nye styremedlemmer og dennes arbeidsgiver skal benyttes ved rekruttering til styret.

Kontrollkomiteen
Kontrollkomiteens oppgave er å drive etterkontroll av styrets vedtak. Komiteen skal avlevere en egen rapport til årsmøtet om styrets arbeid sett i forhold til SKUPs vedtekter og statutter generelt, og forvaltningen av stiftelsens økonomi spesielt.

Økonomi
SKUP har en god økonomi ved inngangen til programperioden. Egenkapitalen gir stiftelsen økonomisk trygghet som er nødvendig for å opprettholde en konferanse med høy faglig kvalitet og et sekretariat.

Styret har et særskilt ansvar for å sikre at midlene kommer stiftelsens formål til gode.

Prisen for deltakelse på konferansen skal holdes på et ansvarlig nivå og ta utgangspunkt i det generelle prisnivået. Styrets skal bare unntaksvis honorere utenlandske foredragsholdere for deltakelse på konferansen. Norske forelesere fra pressens egne rekker skal få dekket konferansedeltakelse og øvrige utgifter fra arbeidsgiver.

Som et ledd i arbeidet med å styrke og sikre økonomien har sekretariat og styre inngått en åpen intensjonsavtale med Quality Hotel Tønsberg. Avtalen hindrer store prisøkninger dersom styret velger å beholde Tønsberg som arrangørsted de neste tre årene. Avtalen er inngått med gjensidig åpenhet og hindrer ingen av partene fra å tre ut av avtalen på ønsket tidspunkt. Styret og sekretariatet vil årlig vurdere arrangementssted.