-Lett å lure journalister

Norske journalister ble stemplet som lettlurte og elendig forberedte av flere som deltok i åpningsdebatten på SKUP-konferansen. SV-leder Kristin Halvorsen hevdet at politikerne bruker svært mye tid på voksenopplæring av journalister.

20.03.2004 11:16

SV-leder Kristin Halvorsen hevdet at den såkalte Mehmet-saken som Dagbladet har kjørt på i det siste, er en plantet kampanjesak. Dagblad-redaktør Thor-Gjermund Eriksen ble svar skyldig i debatten.

Tora Bakke Håndlykken
Jan Gunnar Furuly
Anita Arntzen (foto)

-Mange journalister dekker politikken som et sportsstevne. De kommer ofte helt uforberedt til møte med kildene sine, sa Halvorsen blant annet. I debatten dro hun også frem flere omtalte saker fra mediene den siste tiden, som hun påsto var regelrette kampanjer, klekket ut i et samarbeid mellom næringslivsinteresser og PR-byråene.

-Det er pengemakta som rår. Vi har forsøkt å lovregulere dette, ved å pålegge PR-byråene å oppgi hvem som er deres kunder. Men vi fikk ikke flertall for dette lovforslaget, sa hun i debatten som ble ledet av Pål T. Jørgensen fra TV2s Tabloid og Viggo Johansen fra NRKs RedaksjonEn.

Intern forvitring

PR-rådgiver Jon Sæverud Haddal fra Responder hevdet at det er blitt lettere å lure journalistene enn før.

-Det har utvilsomt skjedd en intern forvitring. Det er et eldorado for informasjonsmedarbeidere å møte journalister som bare har tre minutter på seg til å gjøre intervjuer, sa han.

-Det er verre med revolverjournalistene som møter oss ansikt til ansikt i 30 minutter, la han til.

Lures daglig

NRKs nyhetsdirektør Anne Aasheim vedgikk at hennes journalister ofte blir manipulert.

-Jeg er helt sikker på at vi blir lurt ofte, kanskje daglig, sa hun.

Politisk redaktør i Aftenposten, Harald Stanghell, ser ikke på PR-agentenes virksomhet som et så stort problem.

-Det kan pinadø være en god sak, selv om den er plantet, sa han.

Samtidig vektla Stanghelle at norsk gravejournalistikk er inne i en god periode, men at gravejournalistene absolutt bør ha et kritisk blikk på hva de driver med.

-Gravejournalistikken er bragt i vanry de siste årene med flere dårlig løste saker, sa Stanghelle, og trakk spesielt frem TV2s dokumentarer om påstått dopingjuks blant norske skiløpere og Jan Simonsen.

Flere redaktører var møtt frem for å svare på påstandene om at norsk gravejournalistikk er på vikende front, på grunn av økonomiske nedgangstider.

Gravejournalistikk lønnsomt

Sjefredaktør i Aftenposten Hans Erik Matre var en av de som talte varmt for en mer undersøkende journalistikk

-Leserne etterspør kvalitet og ikke kvantitet. Dermed blir gravejournalistikk også lønnsomt, sa han.

Dette var noe Orkla-direktør Stig Finslo kunne si seg enig i. For han var pengene i fokus, men han hadde likevel et ønske om mer graving.
 
-Lønnsomhet har høy prioritering for Orkla, men lønnsomhet står ikke i et motsetningsforhold til gravende journalistikk. Snarere tvert i mot.

SKUP-leder Kjetil Stormark var bekymret for at det grundige arbeidet med gravesaker, nå i større grad enn før må vike for "jaget etter listene".

-De sakene som lages nå, er de som kan gjøres innen et dagsverk, sa han.

Dyrt å grave

Renie Thorleifsson, programleder i NRK Brennpunkt, la vekt på at den gravende journalistikken faktisk fører til utgifter for mediebedriften.
- Det er tull å si at gravejournalistikk ikke koster penger. Men denne type journalistikk er svært kostnadseffektiv. Mediene får produsert egne nyheter og publikum sitter igjen med så mye mer. Slik blir alle parter vinnere.

NRK kom godt ut av det i granskningsrapporten fra SKUP om kritisk og undersøkende journalistikk. Ifølge rapporten har både NRK og TV2 holdt et jevnt aktivitetsnivå på slik journalistikk de siste åra. Som nyhetsredaktør i NRK var Anne Aasheim fornøyd med egen innsats i satsinga på den granskende journalistikken. Hun trakk fram at det blir bevilga mye mer penger til slike prosjekter i Norge enn i utlandet.


Redd brennende hjerter

Anne Aasheim hevda at den største bekymringa for gravejournalistikken er mangelen på brennende hjerter.
- Journalistene i dag har kanskje blitt for flinke. De mangler engasjement. Gi meg heller noen forsofne middelmådige helter.

Denne etterlysninga kunne Aftenposten-redaktør Matre ikke støtte. Han sa fra seg de brennende hjertene til fordel for lidenskapsløse kynikere.

- Det er kynikerne som får sannheten fram. Jeg er redd "nå skal jeg faen meg ta dem"- holdningen. Idealisme gir ikke nødvendigvis et riktig virkelighetsbilde.