SKUP sender hvert år ut et skreddersydd graveteam for å bistå redaksjoner med undersøkende reportasjer. Her kan du se hva teamet har gjort.
Graveteamet 2010
Graveteamets første jobb ble i Avisa Nordland i Bodø. Her bisto de redaksjonen med å få hull på en granskning av pasienttransporten i Salten.
Graveteamet 2011
I 2011 ble SKUPs graveteam slått sammen med Tore Sandbergs gravestipend. Det innebærer blant annet at Tore Sandberg deltar på et oppstartsseminar med den utvalgte redaksjonen. Det var Østlandsposten i Larvik som ble den første redaksjonen til å få bistand fra det sammenslåtte teamet og stipendet. Der var det lokalpolitikerne som sto i fokus og i særdeleshet byen mangeårige ordfører. Blant de over 100 artiklene avisen har skrevet kan du blant annet lese om hemmelige konti som ordføreren disponerte på egenhånd.
Graveteamet 2012
For første gang var det fagpressen som fikk besøk av Graveteamet. I år besto teamet av Bjørn Olav Jahr, Jens M. Johansson og Ståle de Lange Kofoed. I Kommunal Rapport møtte teamet en liten, men energisk redaksjon med stor arbeidsiver. Problemstillingen var knyttet til reklamen i det offentlige rom. Hvem tjener egentlig penger på reklameboardsene vi finner på holdeplasser og møtepunkter. Teamets viktigste jobb denne gang var systematisering, regnskapsgjennomgang, strukturering av manus og data- og arkivsøk.
Artikkelen avslørte at en rekke norske kommuner har inngått avtaler med de to internasjonale reklamegigantene Clear Channel og JCDeaux, uten at kommunene aner hva avtalene er hvert. I bytte mot reklameplass i offentlig rom har reklameselskapene bidratt med leskur og toaletter. Konkurransetilsynet har nå igangsatt en egen granskning av reklameavtalene.