Se og bli sett. Mannen i 40-årene står med en liten mobil og snakker med en kollega i en Oslo-redaksjon.
Han myser mot sola og knekker nakke mot andre menn som går forbi.
Er det for mye selvhøytidelighet og navneskilt-oppi-nesa-di under bransjetreffet?
Sosiologisk forskjell
- Vi fra nord ser jo en viss sosiologisk forskjell mellom SKUP og for eksempel Hell-konferansen i Trøndelag. Der er det mer "laid back" og uformelt. Jeg vet ikke om det har med geografien å gjøre, sier Odd Rune Wolden som jobber i TV-Trøndelag.
Han forteller at det kan være litt vanskelig for ferskinger å menge seg inn med de store, og at enkelte kan ha et selvbilde over normalen.
- Det kan ta noen timer før det varmes opp, men det skjer nok, sier Wolden. Han er likevel stolt og lykkelig over å være på konferansen. I kveld skal han bytte ut hettegenseren og joggeskoene med dressen.
- Som konsept er SKUP gull!
Måler hverandre
Kristian S. Aas fra Natur og Miljø bryr seg ikke om å havne på nachspiel med de riktige folkene.
- Jeg vil være med de morsomme folkene, sier han og ler høyt. Kristian mener det er naturlig at det ikke blir for mye hæla i taket når bransjefolk møtes.
- Det er vel ikke det lureste man kan gjøre å være full og vrang ovenfor sine redaktører. Ja, det er en se og bli sett-happening, men det er viktig å ha det også. Man måler hverandre og bransjetreff er sjelden de store diskofestene. Jeg er ikke her for å gjøre meg lekker, sier han før han må fly til et seminar til.
- Tenk for en pakke! Flotte folk, god drikke også lærer man å bli en bedre journalist samtidig. Herlig.