Filmer makt i øyehøyde
Fotoregissør Aslaug Holm har sett Jens Stoltenberg i underbuksa. På SKUP forteller hun hvordan du kommer tettere på maktpersoner.
Maria K. Lund, 21.03.2006 10:16

Aslaug Holm og Jens Stoltenberg under innspillingen av Oljeberget.


Aslaug Holms "Oljeberget" går nå på enkelte kinoer i Norge.

- Hva har kritiske journalister å lære av din metode, Aslaug Holm?

- Jeg tror at det å være kritisk handler om ulike metoder - du kan for eksempel bruke det å være filmatisk til å være kritisk. Du kan bruke filmens språk og måten du nærmer deg virkeligheten på. For meg handler det om å få folk til å stille spørsmål. Det å åpne nye rom i mennesker gjør at du åpner for andre perspektiver. Og hvis du som filmskaper ønsker å komme nært inn på mennesker, er det spennende å fange hele mennesker og personligheten til de du skal portrettere, der filmskaperen åpner for en nysgjerrighet. 

For meg var det utfordrende å filme Jens Stoltenberg i det offentlige rom og å få frem hans personlighet. Det handlet om å trenge under huden på ham som politiker.  Den danske filmskaperen Per Fly snakker om å filme mennesker i øyehøyde. Jeg tenkte at jeg ville filme makt i øyehøyde. Det er demokratiserende å få innsikt i den verden har jeg tenkt. 

- Du skal snakke om å komme tett på mennesker på SKUP. Kom du tett på Jens Stoltenberg?

- Jeg mener at jeg har vært tett på, uten å få gå over i det private rom. Det er sjelden at man kommer så nært en toppolitiker.

 Men jeg skulle gjerne vist ham i farsrollen, for det vil si noe om å lede og om han som toppolitiker. Han er jo en moderne mann, og det hadde vært fint å fått vist balansegangen mellom å være en god far og en god politiker.  

- Hvorfor valgte du å portrettere en person som skjermer sitt privatliv så mye som Jens Stoltenberg?

- Jeg har aldri hatt ønske om å portrettere privatpersonen Jens. Det som derfor har vært utfordringen er å fange det personlige ved Jens som politiker.
 Det er det menneskelige i det politiske jeg har fokusert på. Likevel har jeg lett etter det som er de nære ting i hans arbeidsdag. At han kler seg om på kontoret og i bilen. At han har slips i skapet på Stortinget. En får en nærhet likevel, og det er en nærhet som hører til fortellingen.

- Er foredraget du skal holde på SKUP kun for TV-folk?

- Nei, vi jobber alle mot det samme, uansett hvilket uttrykk en velger.  Enten du jobber i avis, eller som filmskaper. Det handler om å fange et autentisk øyeblikk som sier noe om vår egen tid. Det tror jeg er en stor drivkraft for mange i norsk media. 

Det er spennende at flere mennesker jobber med ulike Uttrykk og er opptatt av det samme. Det handler om å komme tettere på.

1. april møter Aslaug Holm på Quality hotell på SKUP-konferansen og forteller om hvordan hun blant annet jobbet med sin siste film «Oljeberget» - som fremdeles går på kino.

Aslaug Holm:

En av landets mest etterspurte foto-regissører innen dokumentarfilm. Hun har regissert filmer og fotografert
nærmere 40 produksjoner siden 1990, flere av dem prisbelønte. Hovedfotograf og klipper på Nordens største dokumentarsuksess gjennom tidene - «Heftig og Begeistret» (2001), som hun også fikk Filmforbundetsd Fagpris for.

(Kilde: Fenris hjemmeside)

Se TVs Magasinet-reportasje, "Rollebytte", om Aslaug Holm. (Gratis web-tv) 

Filmen "Oljeberget" går nå på kino i Oslo, Rjukan, Trysil og Ullensaker.