Graving innen sport og kultur
Her er de spesielt tilrettelagte seminarene som skal vekke graveinteressen hos sportsjournalister og kulturjournalister.
Lars Nehru Sand, 26.02.2008 23:34

SKUP-konferansen er for alle norske journalister. Derfor har også sports- og kulturjournalistikken sin naturlige plass i programmet.

Sjekk hele programmet her:

SPORT

Fredag 17:30 Ingen OL-ild uten røyk

OL i Kina blir mer enn et idrettsarrangement. Når Kina ønsker internasjonale journalister velkommen er pressefriheten snudd 180 grader fra normalen. Vi får en unik mulighet til å dekke Kinas politikk og økonomi i tillegg til OL. Hva skjer med Kina om vi lar den muligheten gå fra oss? Hva er viktig å ha i bakhodet før ankomst Beijing? The Guardians Beijings-korrespondent Jon Watts, og Aftenpostens utenriksjournalist Kristoffer Rønneberg kjenner Kina og "indre bane", og ser OL fra en annen vinkel enn sportsjournalistene.

Lørdag 14:00 DATALEKSJON: Elektronisk graving for sportsjournalister

Hvem sier at sportsjournalister ikke kan grave? Vi har samlet den viktigste kildekunnskapen fra nyttige nettsteder og viktige registre, og laget et kurs for landet sportsjournalister. Skal du bli banens beste, må du få med deg denne leksjonen. NB: Dobbelttime!

KULTUR

Lørdag 09:00 LEDER 1: Slik skaper han debatt. Møt Knut Olav Åmås

Med Knut Olav Åmås som debattredaktør har Aftenposten blitt landets kanskje viktigste debattorgan. Lær av Åmås som jobber systematisk med skribenter for å starte de store debattene. I fjor vant han den prestisjetunge journalistprisen for å ha "fornyet og forynget samfunns- og kulturdebatten".

Lørdag 10:30 DATALEKSJON: Følg pengene i kultur

Hvem sier at kulturjournalister ikke kan grave? IJs velkjente "Følg pengene"-konsept i en spesialversjon for SKUP. Her er metodeverktøy spesielt tilpasset kulturjournalister. NB: Dobbelttime!

Søndag 10:00 Mye kultur, lite journalistikk

Lanseringsjournalistikk, anmeldelser og hyggelige "møter med". Er kulturjournalistikken for tam? Hvorfor graves det ikke mer innen kulturjournalistikken? Hvem følger pengene og gransker hattebyttene i kultur-Norge? Hvilke typer saker fra en hel "industri" går vi glipp av og hvorfor?