Stordalen kuppet medieshowet - igjen

Femti minutter brukte hotell-konge Petter Stordalen på å «avsløre» sitt medietekke. Mest avslørte imidlertid Stordalen om sitt eget selvbilde.

William Edward Graham, 12.04.2008 18:22

Foto: William Edward Graham

Stordalen ankom Tønsberg som vanlig i designerdress, spisse lakksko og med et multimedieshow som nesten stilte Al Gore i skyggen.
Alt for å skulle fortelle deltakerne på SKUP-konferansen hvordan han til stadighet klarer å lokke media med på oppleggene sine, et foredrag han hadde kalt «Slik Kupper Undertegnede Pressen».

Se showet her!

– Det begynte da jeg som tolvåring sto som jordbærselger på torget i Porsgrunn. Porsgrunn Dagblad kåret meg til Norges beste jordbærselger, sa Stordalen som sa at det viktigste hadde han lært, var av faren sin.
 
«Selg de bæra du har, for det er de eneste bæra du kan selge» sa faren da Stordalen klaget over at de andre hadde så mye større boder.
 
– Aldri lurt media
– Jeg bestemte meg som 24-åring for at jeg skulle ha et ekstremt åpent forhold til pressen, sa Stordalen.
 
Da hadde han i mange år nytt godt av oppslagene i Adresseavisen som sjef for kjøpesenteret City Syd.
 
 – Jeg har aldri lurt media, men jeg har gjort ting for å fange interessen deres, mente Stordalen.
 
PR-rådgiver advarte
I løpet av de femti minuttene Stordalen kjørte enmannsshow med en avansert Power Point-presentasjon han anslo at hadde kostet ham mange titusener av kroner, la han også frem presseplanen for Malmøkalv-aksjonen han kjørte sammen med flere aksjonister i forbindelse med kommunevalget i høst.
 
– Jeg tror det er sunt for dere å se at dersom man ikke har noen mediestrategi så når man ikke gjennom til media, sa Stordalen.
 
Like etterpå avslørte han at det ikke var alle som var like glade for stuntet.
 
– PR-rådgiveren min, Hans Geelmuyden, var imot aksjonen på Malmøkalven. Han var forresten også imot at jeg skulle stille opp her i dag.
 
Gjort god research
Egentlig skulle Stordalen ha delt tiden med Niels Chr. Geelmuyden, som tilslutt bare fikk ti minutter av den opprinnelig oppsatte tiden, noe som førte til et muntert munnhuggeri mellom de to.
 
– Du betalte nylig Bob Geldof rundt èn million kroner for å lære de ansatte i Choice om sosialt ansvar. Hadde det ikke vært bedre om pengene gikk til stuepikene, undret Geelmuyden.
 
Stordalen mente at det måtte være viktige med motiverte ansatte som hadde troen på at de kunne gjøre en forskjell.
 
– Var det etter denne leksjonen du forsøkte å hyre en pensjonist gratis som dørvakt, spurte Geelmuyden.
 
– Du skal ha for god research, repliserte Stordalen.
 
Dyre aviser
Etter hvert kom det frem at det «onde» blodet mellom de to skyldtes omstendigheter fra forrige gang de møttes.
 
– Forrige gang vi møttes kjøpte jeg aviser brød og jordbær for deg, og jeg har aldri fått igjen pengene jeg la ut, spøkte Geelmuyden.
 
– I tillegg bommet du røyk av meg.
 
– Dette har med økonomi å gjøre, jeg brukte mye mer tid på deg enn først avtalt, du fikk ett måltid mer enn forespeilet og du ble kjørt hjem i skjærgårdsjeepen min, spøkte Stordalen tilbake og Geelmuydens besøk på hytta hans i Blindleia.
 
– Den mellomstore skjærgårdsjeepen, ja. Vanligvis så pleier du å dra ned dit i helikopter eller en skjærgårdsjeep med 1200 hestekrefter. Som du pleier å dra for å kjøpe avisen med. De avisene dine må være de dyreste jeg vet om, repliserte Geelmuyden.