- Folk vil betale for kvalitet

Unike produkter og satsing på nisjer er journalistikkens framtid, tror medieledere.

Hilde Marie Tvedten, 20.03.2010 10:42

FOTO: BJØRN GRIMSTAD

På Skup møtes norske medieledere, blant andre Bernt Olufsen (VG), Jan Ove Årsæther (TV 2) og kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas for å snakke om mediekrisen og fremtidens utfordringer for kvalitetsjournalistikken. Etter en finanskrise som har gjort innhogg i mange mediers økonomiske ressurser, er nye betalingsmodeller for journalistikken et stort satsingsområde for flere av dem.

Jan Ove Årsæther, nyhetsredaktør i TV 2, tror det norske folk er villige til å betale for kvalitetsjournalistikk. Han mener betaling for selve journalistikken også kan styrke kvaliteten:

– Det som er lett å kopiere, er vanskelig å få solgt. Man må ha unikt innhold. Hvis man lager flermediale produkter, tror jeg folk er betalingsvillige. Nyheter vil være salgbart, det har vi sett med Nyhetskanalen.

TV 2 ser på nisjeprodukter innenfor nyhetstemaer som helse og økonomi som veien å gå. Også hos VG er nisjeprodukter et satsingsområde.

– Store mediehus inneholder mange nisjer, og det er lettere å ta betalt for slikt innhold enn generelle nyheter, mener sjefredaktør Bernt Olufsen, og nevner VGs Vektklubb som et eksempel.
 

Vil lede
Olufsen mener ikke det å satse på nisjeprodukter trenger å være negativt for nyhetsproduksjonen, og er bevisst på at VGs strategi er å være nyhetsledende.

– Noen må drive nyhetsjournalistikken i Norge. Hvis ikke vi klarer å spa opp nyheter som engasjerer og skaper debatt, har vi ikke lenger noen særlig funksjon, sier han til Siste Skup.

Norges største avis har løpende utviklingsprosjekter som ser på betaling for digitalt innhold på nett og mobil, og på hvordan de redaksjonelle produktene kan tilpasses nye plattformer som lesebrett.

Å følge med på medieutviklingen er også en spesiell utfordring for NRK, mener kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas.

– I den grad nye plattformer tas i bruk skal NRK ha sitt innhold der. Vi prøver å publisere på mobil og eventuelle nye plattformer. Vårt mål er at innholdet skal være gratis, og nå ut til alle i Norge, sier kringkastingssjefen.

 

Ansvar
Mens hele mediebransjen sliter, fastslår Bjerkaas at NRKs satsing på kvalitetsjournalistikk må videreføres.

– Jeg mener at sikring av gode vilkår for journalistikken vår, også gravejournalistikken, er en del av begrunnelsen for at vi får offentlig finansiering. Ansvaret for denne journalistikken hviler på NRK i ekstra grad når den kommersielle bransjen sliter, sier han.