Designer-guru Mariana Santa ønsker seg mer interaktive gravejournalister.
— Online storytelling handler ikke om teksten eller bildene, det handler om budskapet, sa Mariana Santa til en nesten full sal lørdag ettermiddag.
Santa viste flere vellykkede interaktive artikler — som velkjente «Snowfall» ved New York Times eller et ambisiøst t-skjorte-prosjekt fra amerikanske NPR.
Inntil nylig jobbet hun med digital storytelling for The Guardian. Nå jobber hun med interaktiv design for La Nacion på Costa Rica. I Latin-Amerikca, sier Santa, er de fleste undersøkende kvinner. Men de nøler med å forsøke seg på interaktiv journalistikk.
De er ikke alene. Santa er lei av journalister som er redde for å kaste seg ut i nye måter å formidle historier på. Og gjerne ikke som en idé man får i siste liten av et prosjekt.
— Som journalister kan dere få mye mer nytte av designerne hvis dere kommer til oss tidligere i prosessen, sa hun.
Hun fortalte historien om da hun besøkte en chilensk redaksjon, der hun fulgte de gjennom flere måneder. De gikk fra å være fullstendig nybegynnere i visuell storytelling, til de endte opp med en elegant interaktiv artikkel.
— Reaksjonen var: Vi trodde aldri vi kunne få til dette, sier Santa.
— Så alle får til dette. Vi trenger bare å re-oppfinne oss selv litt.