Alt klart for arbeidslederskole

Om ditt medium evner å lage de virkelig gode, gravende sakene, om dere setter dagsorden, om metodene er sikre, effektive og om journalistene leverer avhenger mye av lederen.

Lars Nehru Sand, 05.03.2007 13:14

FOTO: Lars Nehru Sand

Derfor tilbyr SKUP og Institutt for Journalistikk for fjerde gang en Arbeidslederskole. Her får du konkrete råd og tips fra erfarne journalister og ledere - i en god blanding av praktisk og teoretisk tilnærming til det å lede prosjekter og medarbeidere i undersøkende journalistikk.

20 personer deltar på Arbeidslederskolen som i dag har følgende program:

Fredag 16. mars

10.00   Åpning
10.15   Fra stor til liten, fra journalist til sjef, Alexander Øystå
Alexander Øystå tok med seg de undersøkende metodene fra egen journalistjobb i VG inn i jobben som nyhetsredaktør i Østlandets Blad. Det har ført til SKUP-priser begge steder.
11.00   Pause
11.15   Hva trenger vi nå arbeidsledere til? Renie Thorleifson
Renie Thorleifson har vært med i Brennpunkt fra starten i 1996. Hun har mottatt tre SKUP-diplomer og har i en årrekke vært aktiv i SKUP. Er nå tv-journalist i NRKs Faktaavdeling og gir på Arbeidslederskolen tips om hva hun foprventer av en god arbeidsleder og hvordan lederen kan få det beste ut av medarbeiderne.
12.00   Pause
12.15   Å lede et journalistisk prosjekt, Marianne Hansen. Del I
Prosjektlederrollen - hva skal til for å lede et journalistisk prosjekt, og hvordan bør prosjektet bygges opp?
Marianne Hansen er utdannet både journalist og psykolog. Hun er kursleder for Den Journalistiske Efteruddannelse i Århus, og holder blant annet kurs i ledelse av journalistiske prosjekter. Hun har forelest, med stor suksess, på en tidligere Arbeidslederskole.
13.00   Lunsj
13.45   Å lede et journalistisk prosjekt, Marianne Hansen. Del II
Den kreative redaksjon. Hva skal til for å lede kreative medarbeidere, og hvordan utløser man kreativiteten?
14.30   Pause
14.45   Samtale med bakgrunn i dagens tema, innledningene og deltakernes egne erfaringer.
15.30   Oppsummering og avslutning