De forskjellige søkemotorene

Søkemotorer vil gi ulikt resultat alt etter hva du er ute etter og hvordan søkemotorene fungerer. Selv om du finner all informasjon du er ute etter så lenge du søker etter engelskspråklige sider på Google, er det ikke sikkert verdens største og mest populære søkemotor bør være ditt førstevalg dersom du leter etter informasjon på norske nettsteder.

Ernst Larsen, 03.01.2005 16:47

Google
- 8 milliarder nettsider - dybdesøk - raskt oppdatert - enkel i bruk
(Google.com)
Leder an i utviklingen og inneholder definitivt mest informasjon. Ikke avhengig av anførselstegn og boolske begreper for  å finne frem relevant informasjon. Google gir deg bare sider som inneholder alle søkeordene dine - minus eventuelle stoppord, eller ord som er så vanlige at de er ekskludert fra søket.

Et søk på teksten til Elvis’ "It is now or never" (jada jeg vet; "it’s") vil gi som svar at "it" "is" og "or" er stoppord som er ekskludert fra søket. Men prøv "+it +is now +or never" i  søkefeltet, da blir selv stoppordene inkludert i søket.

Et søk på " Mikael Niemi Pajala" vil for eksempel bare vise sider hvor forfatteren Mikael Niemi og hjemstedet Pajala er nevnt i samme side. Bruker du anførselstegn i tillegg i søkefeltet får du bare sider der de tre ordene står sammen...

Se også Søkehjelp hos Google.no

Alta Vista/Alltheweb (Yahoo/Overture)
(altavista.com + alltheweb.com)
Disse to er de neststørste søkemotorene.

Søkemotoren Alltheweb ble opprinnelig utviklet av norske Fast Search & Transfer, men er siden solgt og videresolgt, slik at Overture Inc. som igjen er eid av Yahoo Inc. nå eier og driver søkemotoren. Alltheweb og Alta Vista er tvillinger - det vil si de gir nøyaktig det samme resultat på samme søkeord.

Alta Vista og Alltheweb har mye av den samme funksjonaliteten som Google og har i tillegg muligheten til søk etter mp3-filer og videofiler.

Alta Vista har imidlertid en tjeneste som de ikke deler med andre - det er oversettertjenesten http://babelfish.altavista.com/  Her kan du oversette fra portugisisk, kinesisk eller italiensk til et språk du forstår, f.eks. engelsk. Tjenesten oversetter både nettsteder og tekst du skriver inn selv eller limer inn fra e-poster du har mottatt.

MSN
(msn.com)
Microsoft har lovet å bli en konkurrent i søkemotorkappløpet. Etter nyttår (2005) skal http://beta.search.msn.com  bli til search.msn.com med større indeks og bedre sortering lover it-giganten.

Foreløpig ser den ut til å foretrekke engelskspråklige websider med mindre relevans.

Teoma  (+ Ask Jeeves)
(teoma.com)
Ny og seriøs konkurrent til Google. Over 2 milliarder dokumenter indeksert, bare på engelsk. I tillegg legges det til nye språkområder stadig vekk. Hevder selv å levere mer relevante resultater basert på vekting på relevans og popularitet. I høyremargen får du tilbud om å begrense søket ytterligere. Et søk på "Ernst Larsen" gir f.eks. "Olympic Games" som begrensningsmulighet. Ikke fordi undertegnede noen gang har deltatt, men fordi en mer kjent navnebror Ernst "Kruska" Larsen tok bronse i OL i Melbourne i 1956.

Ask Jeeves (http://www.aj.com/ ) er et underbruk av Teoma og er som navnet antyder en "tjener på nettet". Butleren Jeeves svarer gjerne på spørsmål om hva det skulle være - bare husk spørreord på engelsk og spørsmålstegn...

Lycos (Hotbot og Looksmart)
(Lycos.com)
Er med 1,4 milliarder sider absolutt en søkemotor å regne med. Få avanserte funksjoner.

Excite
(
Excite.com)
Portal med kraftig søkemotor. Ikke meget stor indeks, men kan personifiseres med e-post, temperaturer og internasjonale nyheter etter eget ønske.