Graveteam-prosjekt ender med granskning

Konkurransetilsynet har satt i gang granskning av Clear Channel og JCDeaux etter at Kommunal Rapport og SKUP og Tore Sandbergs graveteam har gransket utendørsreklame.
 

Jens Egil Heftøy, 29.05.2012 13:16

SKUP og Tore Sandbergs Graveteam ble i november gitt til Kommunal Rapport. I begynnelsen av mai publiserte avisen en større artikkel om reklame på kommunal grunn. Artikkelen avslørte at en rekke norske kommuner har inngått avtaler med de to internasjonale reklamegigantene Clear Channel og JCDeaux, uten at kommunene aner hva avtalene er hvert. I bytte mot reklameplass i offentlig rom har reklameselskapene bidratt med leskur og toaletter.

SKUP og Tore Sandbergs Graveteam besto i år av Bjørn Olav Jahr, Jens M. Johansson og Ståle de Lange de Kofoed.

Teamet bisto redaksjonen med blant annet systematisering, regnskapsgjennomgang, strukturering av manus og data- og arkivsøk.

I artikkelen viser Kommunal Rapport blant annet at de to reklamegigantene har opprettet en felles database med oversikt over alle reklameflatene de disponerer. I alt er det registrert reklameflater i 87 kommuner i databasen.

Konkurransetilsynets direktør Christine Meyer sier til Kommunal Rapport at tilsynet vil undersøke om det pågår et ulovlig prissamarbeid mellom de to selskapene, på bakgrunn av opplysningene i artikkelen.

Dette var tredje gang SKUP og Tore Sandbergs graveteam ble sendt på oppdrag i en utvalgt redaksjon. På høstparten 2012 utlyser SKUP en ny runde med graveteam til norske redaksjoner.