Slik manipuleres pressen

En stadig mer utspekulert informasjonsbransje er den største trusselen mot undersøkende journalistikk. Det mener tidligere BBC-journalist Nicholas Jones. På SKUP avslører Jones kommunikatørenes skitne triks.
 

Jens Egil Heftøy, 14.02.2011 15:47

Nicholas Jones har fulgt britisk politikk i flere tiår. På SKUP forteller han om hvordan de politiske spindoctorene manipulerer journalister.

En fersk undersøkelse fra Oslo Journalistlag viser at forholdet mellom kommunikasjonsbransjen og journalister er på frysepunktet. 69 prosent av journalistene oppgir at de har meget eller ganske lav tillitt til kommunikasjonsmedarbeidere i private bedrifter. For offentlige kommunikatører er tallet over femti prosent.

Skepsisen er svært velbegrunnet, ifølge den BBC-journalisten Nicholas Jones. Som politisk journalist i en mannsalder har han fulgt britiske politikeres «Spindoctorer» på nært hold. Jones har de senere årene skrevet flere bøker om hvordan nyhetsmedier blir manipulert av makten, både i politikk og næringsliv.

Forfatteren og journalisten mener en av de største truslene mot den undersøkende journalistikken er den kraftige veksten av en stadig større og mer utspekulert informasjonsbransje.

På årets SKUP-konferanse vil Jones vise hvilke triks mediamanipulatorene bruker for å få journalistene på sin side. Programleder for seminaret er NRKs Christian Borch, som selv har skrevet svært kritisk om pr- og informasjonsbransjen.
Her kan du vente deg i et dypdykk ned i metodene som brukes på «The dark side».


Her melder du deg på årets SKUP-konferanse.