- Sett «helseadvarsler» på PR-journalistikken
Anders Park Framstad, 02.04.2011 11:50

Nicholas Jones synes lite om PR-journalistikk.
FOTO: MARTHE AMANDA VANNEBO/SKUP

BBC-veteran Nicholas Jones mener pressen bør se til røykpakkene for å møte det økende presset fra politikernes profesjonelle PR-rådgivere.

Jones har i en årrekke fulgt den politiske utviklingen i britiske medier, og advarer nå sine norske kollegaer mot mennesker hvis arbeid er å påvirke medienes dekning. En slik person blir i Storbritannia kalt en «spin doctor» - et velkjent fenomen på øya.

- Du må først og fremst vite hvordan de jobber. Så er det ditt ansvar som journalist å si klart i fra hvordan du har fått tak i sakene dine – du må gi en «health warning», sier Jones.

PR-journalistikk blomstrer under økende tabloidisering og økt konkurranse mediene mellom. PR-rådgiverne utnytter journalistenes jag etter eksklusive historier, mener Jones.

- Som seriøs journalist er jeg misfornøyd med dette, men det er som å stoppe en tsunami, sier han.

På SKUP lørdag delte den rutinerte politiske journalisten sine erfaringer med norske pressefolk. I Storbritannia har den politiserte pressen gitt de politiske rådgiverne en nøkkelrolle.

- Ingen britisk statsminister kan overleve uten å ha en sterk bølle som kan holde journalistene på matta, sier Jones.