BBC-veteran Nicholas Jones mener pressen bør se til røykpakkene for å møte det økende presset fra politikernes profesjonelle PR-rådgivere.
Jones har i en årrekke fulgt den politiske utviklingen i britiske medier, og advarer nå sine norske kollegaer mot mennesker hvis arbeid er å påvirke medienes dekning. En slik person blir i Storbritannia kalt en «spin doctor» - et velkjent fenomen på øya.
- Du må først og fremst vite hvordan de jobber. Så er det ditt ansvar som journalist å si klart i fra hvordan du har fått tak i sakene dine – du må gi en «health warning», sier Jones.
PR-journalistikk blomstrer under økende tabloidisering og økt konkurranse mediene mellom. PR-rådgiverne utnytter journalistenes jag etter eksklusive historier, mener Jones.
- Som seriøs journalist er jeg misfornøyd med dette, men det er som å stoppe en tsunami, sier han.
På SKUP lørdag delte den rutinerte politiske journalisten sine erfaringer med norske pressefolk. I Storbritannia har den politiserte pressen gitt de politiske rådgiverne en nøkkelrolle.
- Ingen britisk statsminister kan overleve uten å ha en sterk bølle som kan holde journalistene på matta, sier Jones.