Fortellende metode

Riktig fortellerteknikk er avgjørende for å få leseren og seeren til å få med seg innholdet i kompliserte saker. Til SKUP kommer de beste historiefortellerne med oppskriften på hvordan du lykkes enten du bruker foto, tekst eller levende bilder.

Jens Egil Heftøy, 13.02.2012 11:09

Årets SKUP-konferanse byr på flere sesjoner med fortellende metode for journalister. Her finner du fortellerteknikk innen tv, foto og skrivende journalistikk.

«Kamera i Konflikt og Katastrofer»
VG`s krigsfotograf Harald Henden vil i dette foredraget snakke om erfaringer han har gjort i verdens urolige områder gjennom 20 år. Han vil fortelle om hendelser som nær har gått galt og snakke om metoder for å minimere risikoen i farlige situasjoner. Han vil også bruke tid på å gå igjennom hva som skjedde da Carsten Thomassen ble dødelig såret på Serena Hotell i Kabul i 2008, og belyse hvilke belastninger man utsetter seg for i slike områder.

Harald Henden er Norges mest erfarne krigsfotograf. Helt siden han besøkte Afghanistan første gang i 1989 har han jevnlig dekket konflikter og naturkatastrofer. I tillegg til VG er hans bilder publisert i de fleste prestisjetunge magasiner verden over. Blant mange utmerkelser har han to ganger vunnet Årets Bilde og fått to  1. priser i World Press Photo. I 2004 ble Henden tildelt Den Store Journalistprisen for sitt langvarige arbeid i krigs- og katastrofeområder.

«Seriemesteren»
Det er noe spesielt med dansk tv-drama. De siste årene har danskene gitt oss Forbrydelsen, Broen og Borgen er noe av det som har fengslet norske tv-seere de siste årene.

Det politiske tv-dramaet Borgen tar tv-seerne med på innsiden av det politiske spillet i Christiansborg. Til SKUP-konferansen kommer tekstforfatter Jeppe Gjervig Gram for å fortelle hvilke grep de bruker for å skape de beste tv-opplevelsene.


«Slik skriver hun»
Forfatter, filosof og journalist i Aftonbladet, Åsa Linderborg (”Meg eier ingen”), deler de viktigste grepene du trenger for å skrive historiene som virkelig berører og fanger leserne. Hun filosoferer også rundt de metodiske likhetene og forskjellene mellom journalist – og forfatterrollen