– Nå er tiden inne for å virkelig satse på nettbrett, sier Mario García.
Med sine 41 år i mediebransjen har journalist Mario García (65) jobbet med redesign av nærmere 500 forskjellige aviser og nyhetsmagasiner verden rundt. De siste 10–15 årene har dette også innbefattet både nettsider og mobilversjoner av de forskjellige publikasjonene. Lørdag var García på SKUP for å snakke om hvilken plass nettbrett har som et nytt publiseringsmedium.
– Det handler fortsatt om å fortelle de gode historiene, men vi må tilpasse dem til de forskjellige plattformene og utnytte styrkene deres, sa García. I dag finnes det flere mobile enheter i verden enn mennesker, og forskning viser at de forskjellige plattformene brukes nokså forskjellige av konsumentene. Tradisjonelle nettsider sett på smarttelefoner blir ofte skummet igjennom på farten, såkalte «leaning forward» plattformer, mens nettbrett blir sett på som et mer tilbakelent medium, «leaning back» hvor folk tar seg tid til å lese og aktivt forholde seg til et interaktivt innhold.
Det er viktig å forstå de forskjellige mediumenes styrker og svakheter slik at både innhold og design blir gjort med dette i mente. García tok fram et nylig redesign av Washington Post som et godt eksempel på hvor det er gjort klare prioriteringer mellom hva som publiseres hvor. Bildegallerier og videoer burde ifølge han bort fra de mobile og tradisjonelle nettsidene, og over på nettbrett.
García er overbevist om at nettbrettene er en «game changer». Statistikk fra april 2010 viser at 35 magasiner hadde egne nettbrettversjoner. Ett år senere var det 485, og dette øker stadig. Til og med gamle nisjepublikasjoner har fått nytt liv etter introduksjonen av nettbrett. Innenfor dette segmentet mente han det lå store muligheter også for norske journalister i såvel lokale som riksdekkende publikasjoner. Muligheten til å lage egne temapublikasjoner.
– På sikt tror jeg hverdagsavisene vil dø ut, men flere og flere aviser verden rundt legger mye ressurser i helgeutgavene sine. Mobil og nettsider blir nå sett på som det stedet hvor nyheter publiseres omgående. Trykk og nettbrett krever andre innfallsvinkler når det kommer til innholds- og publiseringsstrategi.
- Gravende journalistikk har aldri hatt bedre forutsetninger for å lykkes enn med dagens nettbrett. Muligheten til å fortelle historier hvor mottakerne både kan lese, høre, interagere og bli engasjert er unikt for nettbrett som medium, avsluttet han.