Hvordan skal vi finansiere gravejournalistikken?

Mens flere redaktører mener digital betaling er gull for gravejournalistikken, mener kritikere at mediehusene går baklengs inn i framtida ved å tvinge leserne bak betalingsmurer.

Kristin Monstad Lund 15.02.2013 14:00

For hvordan skal mediehusene finne betalingsvilje på nett etter at leserne har fått alt gratis i årevis? Enda høyere kvalitet på journalistikken, svarer redaktørene.

Det som er sikkert er at inntektene på papir blir mindre og mindre, og alle landets redaktører er på intens pengejakt.

Så langt har ti mediehus har innført ulike modeller for brukerbetaling på nett. Blant de største dagsavisene finner vi Fædrelandsvennen, Tønsbergs Blad, Drammens Tidende, Budstikka og Glåmdalen.

Sandefjords Blad lukket sine nettsider helt i januar.

Mange flere og store mediehus, som Dagens Næringsliv, Aftenposten og Adresseavisen, er på vei dette året.

- Digital betaling er gull fordi vi endelig får synliggjort verdien av gravejournalistikken. Leserne krever kvalitet om man skal betale digitalt, så mer graving, betyr mer penger, som igjen betyr mer graving, sier Håkon Borud, ansvarlig redaktør Tønsbergs Blad.

Alle lesere, også abonnenter, må betale ekstra for å få tilgang til tb+.

- Hvis vi ikke tar betalt for nettinnholdet, har vi ikke råd til gravejournalistikken, sier Eivind Ljøstad, ansvarlig redaktør i Fædrelandsvennen, som er Schibsteds prøvekanin for nettbetaling. Ljøstad kan skryte av at papiropplaget har økt med digital drahjelp.

Mediekommentator Anders Brenna startet året med å spå betalingsmurene nedenom og hjem.
- Med betalingsmurene gjør pressen samme feil som de i flere år har latterliggjort musikkbransjen, filmbransjen og forlagene for å gjøre, sier Brenna.

- Betalingsmurer på nett er omtrent like nyskapende som oldtidens bymurer, sier Heidi Nordby Lunde, kjent som bloggeren VamPus.

- Om ikke lenge vil alle selge innhold på nett, hevder medieforsker Jens Barland.

Debatten skjer i «Ormen Lange 1» lørdag 16. mars klokken 09.00

Debattleder er Arne Jensen, assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening.